Maximera din återhämtning – stresshantering

Hur kopplar du av från jobbet när det är stressigt?

Här kommer 5 tips för att maximera din återhämtning från ditt stressiga jobb:
  1. Släpp det! Gör något på fritiden som innebär att du använder andra talanger och resurser än du gör på jobbet. Sitter du mycket still på kontor, ut och rör på dig.
  2. Makt över din tid. Denna punkt är svår. Stress uppstår oftast när vi har krav på oss som vi inte känner att vi kan råda över. Se till så gott du kan att ha makt över din tid på fritiden. Det är många vardagsbestyr som “måste” fixas. Men det finns två knep att ta till:
    • Knep 1: Påminn dig om vad du är tacksam över. T.ex. om det är jobbigt att gå ut med hunden. Tänk på hur mycket du älskar din hund och vilka fina stunder ni haft tillsammans. Det ökar sannolikt motivationen att “äga” tiden och vilja göra det frivilligt.
    • Knep 2: Var selektiv med bokningar i kalendern. Boka gärna upp tid som du reserverat för dig. Fyll den sedan bara med sådant du verkligen vill göra. Det betyder inte att du gör det själv, det kan vara middag med familjen, att umgås med kompisar osv. Men att du känner makten över din egen tid. Kom ihåg att det är ok att säga nej.
  3. Hitta flow. Gör saker som balanserar utmaning och färdighet, som ger dig en känsla av att du gör det du behärskar och blir utmanad till att växa.
  4. Gör saker som är meningsfulla. Följ din inre kompass. Det kan vara att ta en promenad i skogen och riktigt känna doften av solvarma barrträd och höra fåglarna kvittra. Det kan vara att spendera tid med barn eller äldre i familjen.
  5. Spendera tid med andra. Denna kan också vara svår när man känner sig stressad och helst vill lägga sig på soffan och dra en filt över huvudet. Men att umgås med vänner, att leka med andra (att släppa fram sitt inre barn och lekfullhet är det bästa sättet att komma närmare andra) och att bara vara i sällskap med någon hjälper till att maximera din återhämtning.

Avslappning

Kombinera med avslappning för att kunna återhämta dig maximalt.

Sätt undan tid dagligen för att använda en avslappningsövning. Helst inte när du är trött eftersom risken att du somnar ökar då och du får inte full effekt av övningen. Välj bland t.ex. yoga, mindful meditation, massage, guidad visualisering, muskelavslappnande övningar, djupandning och tai chi.
Ge dig tid för återhämtning!