Medvetna mars

I mars månad uppmärksammar jag mindfulness på olika sätt. Det ena är att jag följer det temat på de dagliga övningar som jag hjälper Action for Happiness att sprida på svenska via min Instagram feed. Det andra sättet är att inte bara talk the talk but walk the walk. Jag upplever att det finns så mycket kunskap och klokskap både hos experter men kanske framför allt hos helt vanliga dödliga icke-experter ( experter är också dödliga).

När jag praktisera mindfulness känner en sån frid och mår så bra. Men i ärlighetens namn så vet jag att det är bra för mig både teoretiskt och praktiskt men det gör ju inte att jag praktiserar det särskilt ofta. Till naturen är jag bra på att fokusera på nuet men ibland så springer tankarna och känslorna iväg. Därför ska jag nu ta tillvara på mars månad och ge mig hän lite extra. För mig blir det experiment i olika mindfulness tekniker. Allt från meditation, yoga och övningar i medvetet ätande.

Mindfulness är att vara vaken. Det betyder att veta vad du gör.

– Jon Kabat-Zinn

Vad är mindfulness. Ja, som i citatet är det att vara vaken, närvarande i nuet och medveten om vad du gör, upplever och tänker i detta nu.⁠ ⁠ Du kan påverka ditt välbefinnande positivt genom att lära dig att vara mer uppmärksam och medveten. Det gäller alla livsområden från att gå till jobbet, dina relationer med bekanta och närstående samt hur du äter eller motionerar. Mindfulness hjälper dig att komma bättre överens med dina känslor, hindrar dig från att älta det förflutna eller oroa dig för framtiden. Att leva lite mer i livet. Leva det liv du vill leva.⁠

Det vill jag gärna ha mer av. Följer du med?