Resurser

Här presenterar jag samarbeten, länkar och verktyg som jag använder mig av.


Övning: Ditt bästa möjliga jag

Tid som krävs: 15 minuter per dag under minst 4 dagar, gärna i två veckor.

Effekt: Övningen har visat sig öka människors positiva känslor, lyckonivåer, optimism, hopp, förbättra förmåga att hantera svårigheter och höja positiva förväntningar om framtiden.

Gör såhär:

Föreställ dig ditt liv i framtiden. Vad är det bästa liv du kan tänka dig? Tänk på alla områden i ditt liv, till exempel din karriär, relationer, fritidsaktiviteter, utveckling, fysiskt och psykiskt välbefinnande. Vad skulle hända inom dessa områden i ditt liv i din bästa möjliga framtid?

Skriv i 15 minuter om vad du föreställer dig att den bästa möjliga framtiden ska vara. Använd instruktionerna nedan för att hjälpa dig genom denna process.

  1. Det är lätt att under denna övning fastna i hur ditt nuvarande liv kanske inte matchar din bästa möjliga framtid. Du kan bli frestad att fundera på hur det varit svårt för dig att uppnå mål inom dessa områden tidigare och hur det finns ekonomiska, sociala eller tidsmässiga hinder som står i vägen för att nå dessa mål. Fokusera på framtiden och släpp nuet, föreställ dig en ljusare framtid där du är ditt bästa jag och dina omständigheter förändras tillräckligt för att få det bästa livet att hända.
  2. Den här övningen är mest användbar när den är mycket specifik – om du tänker på ett nytt jobb, föreställ dig exakt vad du skulle göra, vem du skulle arbeta med och vart det skulle vara. Ju mer specifik du är, desto mer engagerad kommer du att vara i övningen och desto mer kommer du att få ut den.
  3. Var så kreativ och fantasifull som du vill och oroa dig inte för grammatik eller stavning.

Interventionen är utvecklad av Laura King 2001.

Övningen är adapterad från https://ggia.berkeley.edu/practice/best_possible_self

Meditation

Jag vill böra med att visa denna film. Den är till Headspace som är en app som levererar guidade meditationer. Jag gillar metaforen med att sinnet är som en blå himmel och tankar, ångest och oro är som moln på himlen. Vi kan inte styra himlen, men vi kan vinna tröst i att himlen alltid är blå bakom molnen.

Det finns flera meditationsappar att välja mellan. Insight timer har många tusen olika gratis guidade meditationer, meditationsmusik och timers att välja mellan. Vill du hellre bli guidad av en livs levande gudie så kan jag rekommendera SannaAnna i Skövde.


Styrketest

Vill du testa vilka som är dina signaturstyrkor? VIA Character Institute (Values In Action) har ett test som du kan göra via min länk.


Du får fram en lista på alla 24 styrkor rangordnade från din starkaste styrka till din svagaste styrka. Alla har alla styrkor men av olika grad. Det är dock viktigt att veta att flera styrkor kan ha fått samma poäng. Vill du ha feedback och prata styrkor med mig så boka ett möte.


Hållbarhet

Hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat. Jag tycker att det är slöseri med att ha kortsiktigt tänk oavsett när det kommer till miljö men framförallt oss människor. Hur vi mår påverkar allt vi gör. Hur vi kan ta hand om varandra och oss själva. Hur vi presterar på jobbet, hur vi kan hitta nytt jobb, hantera motgångar och sjukdom. Vi människor är tänkande varelser och genom att utsätta oss för positiva känslor öppnar vi repertoaren på beteenden från att under stress endast ha tillgång till överlevnad (fly och fäkta) till att när vi mår bra även bli kreativa, uppfinningsrika, ha kul och vara sociala.

Hållbarhet när det kommer till människor bygger på att vi i första hand behöver trygghet, mat, vatten, hygien, basal sjukvård och så vidare men också att kunna ha kul, må bra, glädjas, leka med andra.

Det var under hösten 2015 som FN:s generalförsamling antog en historisk resolution med 17 globala mål för en bättre värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling. Tillsammans har alla medlemsländer i FN förbundit sig att uppnå en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling. Agenda 2030 inte bara miljömål utan också även bland annat hälsa och välbefinnande. Om du är intresserad av att läsa mer så kan jag rekommendera att du tittar in på någon av följande länkar:

Välgörenhet

Det är inte bara en tillfällig skön känsla att ge till andra. Det kan vara att ge av din tid, dina pengar, gamla kläder och saker du själv inte behöver längre. Att ge till andra har även visat sig ha positiva effekter på vårt välbefinnande och vår livsnöjdhet.

Människor som ägnar sig åt välgörenhet och är snälla och generösa uppfattar andra på ett mer positivt sätt. De förutfattade meningarna har en vänligare tolkning om andra. Välgörenhet lättar även dåligt samvete, skuldkänslor, och obehagskänslor runt att andra lider och har det svårt samt att du själv blir oerhört tacksam över hur lyckligt lottad du är. När du hjälper och tröstar andra blir du distraherad från dina egna bekymmer.

Genom att utöva godhet så ser du även dig själv som en god, altruistisk och medkännande människa. Att identifiera sig med denna identitet kan boosta självförtroende, optimism och känsla av nytta. Du känner kontroll över ditt liv.

Länkar